2008. december 1., hétfő

Miért eszem I. - A sörélesztő pehelyről

Kezdő vega koromban ismerkedtem meg ezzel a fantasztikus nemistudomhogyhívjam dologgal: táplálékkiegészítő, fűszer, sajthelyettesítő, vitaminforrás, stb.

Barátaim nagy örömmel szórták mindenbe, én pedig távolról szemléltem a lelkesedésüket. Eszembe jutott Anyukám, akivel kiskorom óta együtt sütöttünk, és aki előszeretettel dézsmálta meg a kelt tésztába való élesztőt. Pattanásos tini koromban egyszer rávett, hogy én is megkóstoljam, az igen magas B vitamin tartalma miatt - akkor ettem először és utoljára élesztőt...

Na hát ezzel az averzióval próbáltam aztán mégis ki, méghozzá ismét Anyum segítségével: az egyik Vegetáriánus Fesztiválon volt kóstoltatás, és a kis margarionos, sörélesztővel megszórt falatkát először Anyuval kóstoltattam meg, majd miután megeskettem, hogy nem hasonlít az igazi élesztőre, én is kipróbáltam. Örömmel konstatáltam, hogy tényleg nincs élesztő íze, és mivel sört sem ittam korábban, azzal sem tudtam volna hasonlítgatni. Úgyhogy onnantól kezdve zöld utat kapott, és azóta én is beálltam a sörélesztőpehely-fogyasztók népes és egyre növekvő táborába :-)

Nekem anno a Solstar márkájú élesztőpelyhet javasolták barátaim, ami állítólag a legkevésbé hasonlít a sörre és az élesztőre. Mivel ez be is jött - ezt kóstoltuk a fesztiválon, és azonnal meg is vettük -, soha nem próbáltam ki másikat, maradtam a biztosnál. Egy azóta is meglévő utántöltős műanyag dobozban tartom, és mindig csak beletöltöm az újabb zacsival. Főzés közben pedig jól meglódítom a dobozt. :-)

Amit lehet tudni róla:
  • ahogy a zacsiján is olvasható, tele van a B vitamin különböző típusaival, ami az idegrendszernek, a májnak, a bőrnek, a sejteknek és a vérnek fontos,
  • az "inaktív" megnevezés arra utal, hogy az élesztővel ellentétben ezt hiába futtatnád fel, mert nem erjed, ezért kandida-kúrások is ehetik,
  • felhasználási lehetőségei: bármilyen ételbe utólag belekeverem, pl. krémlevesek, főzelékek, salátaöntetek, mártások, zöldségpörköltök, tészták, rakott ételek, vagy egyszerű vajas kenyér.


További tippek
:

  • nagyon jó a sajt helyettesítésére is: sajtos tésztát én úgy készítek, hogy sima kifőtt tésztára szójatejfölt és sörélesztőt teszek. Vagy egy olaszos tésztát megszórok vele, vagy öntetekben, mártásokban krémszerű, sajtos ízt ad, stb.

4 megjegyzés:

Szabó Gábor írta...

Én a Natura étkezési élesztőpor (inaktív) 200g szoktam venni. Fele annyiba kerül mint Solstar. Szerintem tartalmilag azonosak.

Magszószba is kiváló amúgy a sörélesztő!

Unknown írta...

Igen, én is teszem szószokba, mártásokba is. Tegnap tejszínes rakott krumplit csináltam, abba is került. Ma talán fel is teszem a receptet, bár még egy jó fénykép is kellene hozzá. :-)

Névtelen írta...

Nagyon régi cikk, de hátha kapok még választ: Rengeteget olvastam a témában, de egyszerűen nem tudok dűlőre jutni. Van valami köze a nátrium glutamáthoz? Jelenlegi legjobb tudomásom szerint nincs, de a sörélesztő pehely is tartalmaz szabad glutaminsavat, amit a nátrium glutamát is

Névtelen írta...

Kedves Kérdező,

Úgy tudom a sörélesztő biztonsággal fogyasztható azok számára is akik kerülik a nátrium glutamát fogyasztását. Dr Terry Wahls kimondottan ajánlja a sörélesztő fogyasztását. Azért hiteles számomra a doktornő protokollja, mert autoimmun betegségben szenved, saját kutatásain alapuló étrendet állított össze magának - és szkelóris multiplex harcosoknak - amellyel nagyon szép eredményeket ért el az Ő és sok-sok ember állapotának javulásában. (Ő is határozottan kerüli a glutént, glutamátot.)
Leginkább angol nyelvű oldalakon lehet róla olvasni, de ha ez nem probléma, akkor szívvel ajánlom Dr Terry Wahls autoimmun protokollját.
Orsi

Blog Widget by LinkWithin
Hobbies