2009. július 29., szerda

Mindennapi mérgezéseink II. - A dezodorok, stiftek, izzadásgátlók és az alumínium

Eszméletlen régóta vadászok már olyan izzadásgátlót, ami nincs tele mérgekkel, valóban hat és az ára is megfizethető. A hőség miatt ennek újra apropopója van, az eddiginek ez már sok volt, hát újra keresgélni kezdtem.

Nemrég az nlc-n olvastam egy összehasonlítást, ahol górcső alá vettek néhány dezodort. Ebből kiindulva és felbuzdulva aztán én is újra átnéztem a lehetőségeket, tudatos vásárlói szemmel.


Az itt teszteltek és egy átlagos boltban kapható dezodorok közül már tudtam, hogy melyik kizárt bizonyos összetevőik miatt. Amit én mindenképpen elkerülök, azok a könnyű-, színes- és nehézfémek, főleg az alumínium, ami sajnos majdnem minden dezodorban ott van. Nem is értem, hogy ha azt már mindenki tudja, hogy veszélyesek az alu edények, akkor például a beépíthető tűzhelyekhez gyárilag miért adnak még mindig alumínium tepsit...??? Az alumínium túlzott bevitel esetén az idegrendszerre és az agyra hat károsan, az Alzheimer-kórral és a mellrákkal is kapcsolatba hozták, de még mindig vitatkoznak arról, hogy valóban mérgező-e. Viszont természetesnek semmiképpen nem mondható: a természetközeli ember nem nagyon találkozhatott vele egy az egyben, így nem hiszem, hogy számunkra hasznos anyagról lenne szó, amit a szervezetünk könnyen felismer és kiválaszt. Természetesen mindenkinek a saját döntése, hogy kerüli vagy sem, én inkább kihagynám az életemből. Nemrég voltam nehézfém-kivezetésen is, ahol az alumíniummal is kellett foglalkoznunk.

Visszatérve a káros összetevőkre, igen meg van nehezítve egy tudatos vásárló élete. Mindenféle kacifántos nevekkel kell megismerkednie annak, aki tudni szeretné, mi is van kedvenc kozmetikumában. Vannak azonban olyan honlapok, amelyek összegyűjtik ezeket, érdemes átvizsgálni a már otthon lévő kozmetikumainkat ezek tükrében. Pl. itt egy hasznos fórum is.

Nálam, ahogy nő a tudatosság, úgy terjed ki egyre több mindenre a tudatosság. Jó ideje azok az anyagok állnak a top10ben, melyek rákkeltőek, vagy - ahogy az alumínium is - mesterséges pórusösszehúzással "szűntetik meg" az izzadást. Ez tipikus felületkezelés: szűntessük meg a távozási lehetőségeit, és akkor nincs is izzadás. Természetesen a legjobb megoldás a természetes izzadásgátlás, azaz a mérgek be nem vitele lenne, de ez 20 év mérgeződés után (és ez még csak a saját részem volt, nem beszélve az örökölt csomagról) kicsit naivan hangzik. Eltelik jó pár évtized, mire az ember feloldja és kivezeti a korábban lerakódott mérgeket. Persze már az is egy jó szint, ha további mérgeket nem viszünk be.

További segítség:

http://www.tudatosvasarlo.hu/
http://www.humusz.hu/

Amit most számomra legjobb alternatívának látok, az a CD márkájú dezodor, mely sem a környezetre, sem rám nem annyira veszélyes, mint póluseltömő társai. Az illata is jó és tényleg hatékony, engem meggyőzött.

17 megjegyzés:

starfi írta...

kis tévedés történt az írásban, az alumínium nem nehézfém.

Unknown írta...

Köszönöm, Starfokker, valóban könnyűfém az alumínium. :-)

Rossamela írta...

Dezodorvásárláskor én is nem kevés időt töltök az összetevők olvasgatásával.
Az egyik választásom nekem is a CD, de abból is csak az egyik alumínium-mentes. Ha jól emlékszem, a "sensitive" abból is alumíniumos (viszont nem tartalmaz alkoholt).

Fa márkából vannak még dezodorok (vagyis nem izzadásgátlók) alumínium nélkül.

Nagyjából el lehet igazodni:
anti-perspirant=izzadásgátló, rendszerint alumínium-vegyület a hatóanyag, és mivel alkoholmentes, általában ez az érzékeny bőrre ajánlott.
dezodor: alumínium nélkül, de alkohollal.

De ettől még mindig ellenőrzöm az összetevőket.

Jótündér írta...

A legjobb dezodor: Alverde körömvirágos golyós dezodor, utána pedig egy kis szódabikarbónát bedörzsölni a bőrbe. Még 40 fokban sem fogtok izzadni és teljesen natur, alumentes!
Szivesen! :D
Jótündér

Unknown írta...

Köszönöm a tippet, Jótündér! Eddig én is ezt a dezodort használtam, viszont szódabikarbóna nélkül. De holnap kipróbálom azzal, úgyis elég meleg lesz hozzá.

Rossamela: igen, nekem is feltűnt, hogy vagy alkohol, vagy alumínium... legalábbis a legtöbb boltban kapható deóknál. :-(

Szabó Gábor írta...

Sokat segíthet a test - bőr - méregtelenítésében a rendszeres szaunázás. Ezen kívül a diétának is szerepe van, hogy mit viszünk be a szervezetbe. Azt gondolom fokozott tudatossággal és némi erőfeszítéssel el lehet érni azt a szintet amikor a verejték lényegében már nem büdös még intenzív sport után sem. Természetesen ez nem megy az egyik pillanatról a másikra. Hisz sejtszinten kell megszabadulni a korábban bevitt mérgektől, én most ezt a két módszert alkalmazom:
- nagyon intenzív cardio futás + finn szauna
- nyers diéta, melynek gerincét a zöld levelekből és gyümölcsökből készült turmixok teszik ki.

Nagyon erős tisztulást eredményez ez a két kombináció.

Valamint egyet értek Norcival, hogy figyeljünk oda mit kenünk izzadásgátlónak, de ugyanilyen fontos a szagosítás kérdése is, pl. a sprék helyett én sima pumpás parfümöt használok kizárólag csak ruhára fújva (és minél szagtalanabb természetes izzadás gátlót használva)

És természetesen külön témát megér a fogkrém is, abból se használjunk fluoridosat! és rákkeltő anyagokkal hemzsegőt. Érdemes pl. a Dabur fogkrémet is kipróbálni.

Névtelen írta...

Csak hogy én is korrigáljak kicsit: nem pólus, hanem pórus (ebben az összefüggésben). Móni

Unknown írta...

Köszi, Móni. Érdekes, hogy elsőre, zsigerből én is pórusnak gondoltam, de aztán máshol pólust láttam. Ezek szerint mégiscsak jó az első megérzés. :-)

Karobella írta...

Én a Niveától találtam egy fújós dezodort, ami nem alumíniumos és használ is. Van benne sok más, de legalább Al nincs. :) Két fajtája van, van olyan is amiben nincs alkohol sem. Azt írják, tartósítószer és színezőanyagmentes. Egyelőre nekem ez bevált. Minden másban alverdét használok, de a golyós és a pumpás dezodoruk is használhatatlan. + az illata sem jó.

Zizi írta...

Szia Nóri!
Antal Vali weblapja nagyon jó. Ajánlom még figyelmedbe a "Cosmetic Database"-t, ott aztán elég sok minden fent van: http://www.cosmeticsdatabase.com/index.php?nothanks=1
Üdv, Zita

Névtelen írta...

Az alumínium tudtommal csak "tiszta" formában káros, mert nagyon reaktív. Levegővel érintkezve azonban (pont ezért) oxidálódik, ami viszont már ártalmatlan.

Elvileg, ha nem "kapargálod" az edényt főzés közben, akkor semmi bajod nem lehet (anno kémiaórán felmerült ez a kérdés).

Természetesen ha lehet, akkor az ember kizár minden kockázati tényezőt, de túlparázni sem kell a dolgokat. ;-)

Unknown írta...

Katus, az a niveás engem is érdekelne majd. Bár most ez a CD teljesen jól működik.

Köszi a tippet, Zizi!

Gábor, a Dabur mindennapi használatra nem ajánlott, mivel a szemcséivel tönkreteszi a fogzománcot. A fogporral is ez a baj sajnos. Az én fogorvosom (biológiai fogász) azt mondja, hogy szárazon, víz nélkül csak úgy, tvnézés közben "mossam" a fogam, kb. 10 percig, jó alaposan.

Unknown írta...

Az edényeknél az a gond, hogy mivel főz benne az ember, elkerülhetetlen, hogy "karistolja". Akaratlanul is megsértem az evőeszközökkel, fém szedőkanállal, lapáttal, stb. :-(

parvati írta...

Kedves Norci,

Klassz ez a téma, mivel sok nő-nél egyáltalán nem tudatosul, hogy milyen káros az a sok "vacak" amivel eltömítik a pórusokat, ahol gyakorlatilag tisztulna a szervezet, mellesleg mellrákot is okozhatnak, tehát tényleg érdemes figyelnünk.
Évek óta használok bio és natur kozmetikumokat, a golyós dezodorokból már sokat kipróbáltam (Dr hauschka, Neways, kristály dezodor stb)egyik sem volt az igazi, most a FLP-től használom az aloe stiftet, az illata kellemes, sokáig elég és megfizethető.

Unknown írta...

Szia Parvati,

Milyen az az FLP? Még nem hallottam róla.

Igen, sokan elbagatellizálják, olvastam vicces megjegyzéseket, hogy "hónaljrák" és társai...

Közben pedig aki már a dezodorra vigyáz, semmi oka, hogy a tusfürdőjére ne vigyázzon, hiszen azzal pedig mindenét (a bőr a másodlagos méregtelenítő szerv) bekeni...

üdv,
N

Unknown írta...

Forever Living? P nemtudommi lehet..de az aloe stiftről ismerős..mert nekem is van, csak abbahagytam mióta kiderült, hogy egy Amerikában már rég betiltott anyag,triclosan van benne..
"Triclosan: Kémiai tartósítószer és stabilizáló. A fogkrémekben jó lepedék eltávolító és fogfehérítő hatású, viszont allergiát, fényérzékenységet okoz, máj- és vesetoxikus, radikális rákkeltő anyag."
Bocs ha nem erről volt szó...csak anyám beszélt rá hogy használjam, emrt h ennek a cégnek 'milyen jó' termékeik vannak...hát ja...

Névtelen írta...

a belinkelt fórumon található házilag készíthető dezodor recept is! (alkohol, teafaolaj, levendula illóolaj és szódabikarbóna kell bele. )
én egyébként csak szódabikarbónát hintek a hónom alá, és az is tökéletes. :) Édua

Blog Widget by LinkWithin
Hobbies